EN AQUESTA entrada, que comprèn el quart i el cinquè llibre de Gil Pupil·la, hi ha una gran varietat de cotxes: mentre que a la quarta història, Els vaixells del capvespre, tots els vehicles són francesos perquè passa per França, a la cinquena història, L'infern de Xica-xic, hi apareixen berlines americanes dels anys cinquanta i vehicles militars dels Estats Units...
4. ELS VAIXELLS DEL CAPVESPRE (LES CARGOS DU CREPUSCLE)
Portada en català d'Els vaixells del capvespre. |
La quarta entrega de la sèrie Gil Pupil·la barreja la ciència-ficció amb la novel·la negra, ja que tracta d'un conegut delinqüent, Joe la Xeringa, que s'escapa de la presó gràcies a unes sorprenents facultats sobrehumanes. L'advocat d'en Joe, a qui havia amenaçat de mort, corre perill...
COTXES DELS VAIXELLS DEL CAPVESPRE
DIBUIX
|
REAL
|
|
Renault Dauphine
|
||
Citroën
Traction Avant 15 Six (1949)
|
| |
Peugeot
203
|
||
Peugeot 403 Taxi
|
|
|
Citroën
ID19 Taxi (1960)
|
|
CAMIÓ "DESAPAREGUT" (BERLIET TYPE GDM 10 W 6x2)
Cap a la meitat del llibre, un camió envesteix el Peugeot 203 i provoca aquest accident espectacular:
Aquest model de camió és un Berliet Type GPM 10 W 6x2. Però, curiosament, no es troben imatges d'aquest model de camió amb una caixa completament oberta. Es troba, per exemple, aquesta maqueta, molt similar al del còmic (aquí es poden apreciar les similituds):
Ara bé, he localitzat aquesta imatge --segurament d'un catàleg promocional-- que mostra el camió amb una caixa oberta:
Per tant, es pot afirmar que el camió és una versió oberta no documentada del Berliet Type GPM 10 W.
5. L'INFERN DE XICA-XIC
Portada en català de l'Infern de Xica-xic. |
La cinquena història de Gil Pupil·la és l'inici d'una nova etapa per al detectiu, ja que fins llavors ha estat resolent casos per França --excepte a La fuga de Sargantana, que passa en part a Gènova; però queda a prop de França i no és un país exòtic. A l'Infern de Xica-xic, en canvi, Gil Pupil·la va a un país sud-americà inventat, la república de Massacara, que és governada pel dictador Calderon, a alliberar un inventor francès que ha estat segrestat (Joan Duran, Jean Cambon en francès) perquè construeixi armes...
COTXES DE L'INFERN DE XICA-XIC
DIBUIX
|
REAL
|
Citroën Traction Avant 15 CV (1953)
|
|
Ford
Custom DeLuxe (1949)
|
|
M4 High Speed Tractor
|
COTXES INDETERMINATS O "BARREGES"
REO M35... AMB 4 LLUMS DAVANTERS?
El famós camió militar que condueix Gil Pupil·la en aquesta història és un Reo M35. De fet, no és l'únic vehicle militar que apareix a l'Infern de Xica-xic; com es pot veure més amunt, també hi apareix un tractor M4. Que la M no us enganyi: no significa que siguin de la mateixa marca, sinó que simplement vol dir Military, és a dir, 'militar'.
El Reo M35 tenia dos llums a la reixeta, si bé en aquest es veu un suport per al tercer; en tot cas, a cap dels M35 que he pogut trobar hi ha quatre llums.
Però, en aquest plànol d'un M35 en blanc i negre, es veu com tenia quatre llums.
Per tant, potser Maurice Tillieux va copiar el camió d'una il·lustració com aquesta.
EDSEL CITATION 4-DOOR SEDAN (1958) AMB LLUMS POSTERIORS AL REVÉS?
L'espia Ramon Frigo --en francès, Carlos Enrico-- condueix aquest cotxe patrulla de la policia per detenir en Gil Pupil·la i en Sargantana. Aquest model de cotxe pertany a la marca que va fundar Edsel Ford, el fill de Henry Ford; Edsel. La marca Edsel no va tenir mai èxit, i va haver de tancar cap als anys 60, sembla que per culpa del disseny revolucionari dels cotxes.
Sembla que, quan Tillieux va mirar una il·lustració o fotografia en blanc i negre, va suposar que les formes anguloses de la part posterior del vehicle eren aletes, i es va imaginar que els llums eren el petit rectangle de baix.
Tal com es pot observar a la fotografia, els llums són les formes anguloses que Tillieux va prendre per aletes, i el que va prendre per llums són els intermitents i reflectors.
|| GUIU R. N.
Que exhaustiu!!!!
ResponElimina