TEST: SKODA FABIA 1.0 TSI LIKE

UN UTILITARI PERFECTE?
El nou Skoda Fabia arriba amb uns preus competitius, acabats raonables i disposat a competir contra rivals de renom com el SEAT Ibiza o l'Opel Corsa.

ELS MOTORS DE GASOLINA TRICILÍNDRICS estan prenent cada cop més protagonisme sota el capó dels cotxes actuals. Aquests motors tenen normalment menys d'un litre de cilindrada --en aquest cas, de 999 cc--, encara que sempre hi ha excepcions, com el Peugeot-Citroën 1.2 PureTech, de 1.199 cc, i van propulsats per un turbo. Sense aquesta ajuda, difícilment podrien arribar a fer moure amb solvència un familiar de 4,6 metres de llarg, com el Hyundai i30 CW 1.0 T-GDI, que també hem pogut provar.

Amb tot, en aquest Skoda Fabia, d'aspecte força anodí, no li caldria el turbo. És cert que no podria produir els 95 CV que promet, però les versions d'accés de la gamma porten el mateix motor, sense turbo, i tenen 60 i 75 CV respectivament. Per tant, es pot deduir que, per un utilitari de menys de quatre metres de llarg i poc més d'una tona de pes, aquest motor va sobrat.
Motor 1.0 TSI de 95 CV d'aquest Skoda Fabia.
Té una acceleració de 0 a 100 km/h en 10,6 segons (no és la d'un Volkswagen Polo GTi, per exemple, però ja és suficient), un par motor de 160 Nm i una velocitat màxima de 185 km/h, xifres molt correctes per a un utilitari. Tanmateix, l'acceleració es veu enterbolida per la clàssica resposta dels motors tricilíndrics; és a dir, que fins a 1.500 rpm aproximadament, el motor funciona com un atmosfèric de baixa cilindrada, sense el turbo, i es pot notar  que li falta 'punch'. Ara, a partir de les 1.500 rpm, el turbocompressor s'activa --de manera progressiva però una mica bruscament-- i el cotxe fa notar els 95 CV amb què la marca txeca l'ha dotat.

Aquest motor, a part d'una meravella de la tècnica, també consumeix i contamina molt poc: segons dades oficials, el consum mitjà de l'Skoda Fabia 1.0 TSI és de 4,4 l/100 km, i les emissions de CO2 són de 101 g/km. Encara que, com passa sempre, el consum de combustible real sempre és una mica més elevat que l'ideal defensat per la marca --ja se sap, les proves sobre rodets per aconseguir el mínim consum del cicle NEDC--,el consum real d'aquest utilitari se situa en els 5 l/100 km, una xifra pròpia d'un utilitari petit amb motor dièsel del 2010. Amb aquestes dades, ja es pot veure com evoluciona el consum. Això sí, l'Skoda Fabia 1.0 TSI també té el taló d'Aquil·les dels motors tricilíndrics. En fred, són capaços de gastar molt, així que és "normal" veure un consum de 12,8 l/100km després d'haver-lo tret del pàrquing.

Interior de l'Skoda Fabia Like
L'interior està compost per plàstics durs de bon aspecte --ara, no tan agradables al tacte-- i una banda metàl·lica que recorre el davantal. La versió Like té una pantalla tàctil de 6,5", on es poden veure la ràdio, el mòbil (amb les aplicacions Apple Car Play o Android Auto), i un economitzador de consum. També mostra la mitjana actual i la de l'últim dipòsit, a part de l'autonomia restant, el temps que fa que es condueix, etc.

La pràctica càmera posterior, que també té l'ajuda de sensors.
L'equipament del cotxe és força complet, amb la pantalla esmentada, la càmera de marxa enrere (un extra de la unitat provada), climatitzador monozona, ordinador de bord i les sempre pràctiques i ja típiques de Skoda solucions Simply Clever. En aquest model en concret, les Simply Clever es tradueixen en molts forats portaobjectes, un maleter de ben bé 330 litres de capacitat (tota una referència en el segment, i gairebé la mateixa capacitat que la del Mercedes Classe A 200d), i fins i tot un paraigua sota el seient de l'acompanyant, per si t'enganxa la pluja a l'hora de sortir del cotxe i no vas equipat.
El maleter de l'Skoda Fabia té una capacitat esplèndida de 330 litres; a més, és molt aprofitable.
Una de les solucions "Simply Clever" d'aquest cotxe és el paraigua sota el seient de l'acompanyant.

Pel que fa als seients, estan en la mitjana d'un cotxe utilitari. No són incòmodes, però tampoc són del tot còmodes. Malgrat tot, cal dir que només és una opinió personal.
La banqueta posterior; no destaca per la incomoditat, però tampoc per la comoditat.
L'Skoda Fabia 1.0 TSI 95 CV Like té un preu base de 15.860 € (sense descomptes ni promocions), encara que la unitat provada, amb uns quants extres interessants i amb el color "Blau Race metal·litzat", eleva el preu fins a més de 17.000 euros, una mica car per a un utilitari de menys de quatre metres de llarg. Amb tot, Skoda acostuma a fer força promocions, i amb sort es podria trobar per uns raonables 15.000 €.
|| GUIU R. N.



FITXA TÈCNICA
MOTOR
Gasolina, Turbo, 3 cil. en línia
CILINDRADA (cc)
999
POTÈNCIA (CV/rpm)
95 / 5.000 – 5.500
PAR MOTOR (Nm/rpm)
160 / 1.500 – 3.500
TRACCIÓ
Davantera
TRANSMISSIÓ
Manual, 5 velocitats
SUSPENSIÓ DAVANTERA
De tipus McPherson
SUSPENSIÓ POSTERIOR
Roda tirada amb element torsional
FRENS DAVANTERS
Discos ventilats
FRENS POSTERIORS
Tambor
DIMENSIONS (m)
(LLARG. / AMPL. / ALT.)

3,99 / 1,73 / 1,47
MALETER (5/2 PLACES) (L)
330 – 1.150
DIPÒSIT COMBUSTIBLE (L)
45
DIÀMETRE DE GIR (m)
10,4
PES (kg)
1.035
ACCELERACIÓ 0-100 km/h (s)
10,6
VELOCITAT MÀXIMA (km/h)
185
CONSUM (L/100 km)
(urbà / extraurbà / mixt)

5,2 / 3,9 / 4,4
EMISSIONS CO2 (g/km)
101
LLANDES / PNEUMÀTICS
175/70 R14
PREU
15.860 €
PREU VERSIÓ PROVADA
17.500 €
CONSUM A LA PROVA (MITJANA)
5,0 l/100 km
CONSUM INTERURBÀ
 7,0 l/100 km
CONSUM AUTOPISTA
4,5 l/100 km

  
VALORACIÓ
per Guiu R. N.

El nou Skoda Fabia es posiciona com a 
alternativa real al Citroën C3, el Peugeot 208, 
l'Opel Corsa i el Hyundai i20, entre d'altres.

És un cotxe correcte en tots els aspectes, sense 
destacar ni fallar en la majoria dels apartats. Si es 
volgués buscar-li punts febles, se'n podrien trobar
en un equipament de sèrie reduït, amb moltes 
opcions, un preu sense descomptes una mica 
elevat (amb els extres) i uns plàstics força 
durs en el davantal. 

Sens dubte, un cotxe senzill i de qualitat 
amb un motor excel·lent, tant per potència 
i elasticitat com per economia de consums.

NOTA: 8,5

  + Relació qualitat-preu, motor, consum, maleter
- Plàstics del davantal durs, equipament base escàs, preu amb opcions elevat 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Suggeriments: